Arriba el fred… es temps de sopes i cremes

Segons alguns experts diuen sopaque el sopar sempre l’hauríem de començar amb cullera. Amb algun aliment líquid lleuger que ens ajudi a recuperar els líquids perduts durant el dia i mantenir la hidratació durant la nit.

Amb l’arribada de les estacions més fredes de l’any, el cos s’ha de preparar per escalfar-nos i mantenir la temperatura corporal vers les baixes temperatures de

l’exterior. La baixada de la temperatura exterior fa que el cos se’ns vagi refredant i vagi perdent calor, de manera que haurem de mirar de recuperar aquesta calor perduda, de forma ràpida i senzilla. I es pot fer mitjançant l’alimentació, ingerint aliments calents, i que a més ens nodreixen. Parlem dels plats clàssics durant aquesta època de l’any: les sopes i les cremes.

Tant les sopes com les cremes, a banda d’aportar-nos calor, són plats variats i complets nutricionalment, ja que la gran varietat d’ingredients amb què es poden elaborar és elevada, i per tant ens poden aportar gran varietat de nutrients. En el cas de les cremes, els ingredients principals són les verdures i les hortalisses, fonts principals de vitamines, minerals i fibra que resulten molt beneficiosos pel nostre organisme. En el cas de les sopes, l’aportació més important és el brou enriquit, ja que l’ingredient majoritari és l’aigua que ha anat agafant sabor amb totes les propietats dels ingredients que hem inclòs durant la seva preparació.

Receptes lleugeres
S’ha de tenir en compte les receptes que es fan servir per elaborar aquests plats, ja que molts cops es confonen els termes «donar calor» amb «aportació calòrica». El primer fa referència a la temperatura amb què se serveix el plat, mentre que el segon parla de l’energia que ens aporta el plat i que després ens permetrà dur a terme activitats quotidianes o físiques. Per tant, és recomanable elaborar receptes que siguin lleugeres, de fàcil digestió i amb un baix contingut en greixos.

Sopes
La sopa és un plat líquid elaborat amb una gran varietat d’ingredients que es couen a foc lent amb aigua. Aquest plat ens planteja l’avantatge que tots els nutrients estan solubles a l’aigua i que, per tant, no se’n perd cap, perquè el b

rou també el consumim i amb ell totes les vitamines, minerals, proteïnes, aromes i sabors que s’han anat dissolent a l’aigua durant la cocció. D’altra banda, també tenen l’avantatge d’hidratar-nos durant les estacions fredes, ja que la nostra sensació de set es veu disminuïda, i les sopes, els brous i les infusions ens ajuden a cobrir les necessitats d’aigua diàries.

Es recomana preparar les sopes amb la cocció de verdures i hortalisses (api, porro, pastanaga…) amb l’opció de triar una carn magra (gall dindi o pollastre sense pell, ossos…) o bé algun tipus de peix. En el brou es pot afegir una mica de pasta o d’arròs per aconseguir un plat variat i complet. En alguns casos la recepta pot incloure alguns aliments amb més quantitat de greix, que haurem de limitar. Es recomana retirar les primeres capes que es formen a la part superior de l’olla, ja que aquestes capes estan formades principalment per greixos. Aconseguirem d’aquesta forma un brou una mica més lleuger.

Cremes
Pel que fa a les cremes i els purés són plats amb una textura cremosa i suau que s’han elaborat triturant els aliments cuinats i barrejant-los amb l’aigua de la cocció. Amb aquesta aigua recuperem totes les vitamines i els minerals procedents de les verdures. Un altre avantatge de les cremes elaborades a partir de verdures és el seu contingut en fibra, que a més d’augmentar la sensació de sacietat contribueix a millorar el trànsit intestinal.

Hem parlat d’elaboració de cremes i purés amb verdures i hortalisses, però es poden preparar amb altres tipus de vegetals, com ara els llegums o la patata. Els llegums són rics en proteïnes, fibra, hidrats de carboni i ens aporten pocs greixos, i per tant, obtindríem un plat energètic i molt complet si ho acompanyem amb una amanida. En canvi, si preparem un puré de patata, es recomanen altres plats com a acompanyament.

Avui dia existeix al mercat una gran varietat de sopes, brous, cremes i purés preparats, de manera que ens permeten estalviar-nos tot el procés de preparació. Encara que aquests tipus de productes siguin una bona opció i que la seva aportació nutritiva sigui molt semblant a la de la recepta casolana, s’ha de vigilar-ne el consum excessiu, ja que contenen nivells elevats de sal i additius.

T’expliquem com preparar crema de carbassa i sopa de verdures

Crema de carbassa
Ingredients: Mitja carbassa, 1 carbassó, 1 porro, 1 ceba tendra petita, 1 formatget fresc desnatat, una mica de brou de la cocció de les verdures, oli i sal.. Preparació: Neteja i talla les verdures, salta-les una mica en una olla i després afegeix-hi una mica d’aigua. Deixa-ho coure. Posa les verdures a la batedora juntament amb el formatget i una mica de l’aigua de la cocció, i tritura-ho tot junt. Rectifica-ho de sal.

Sopa de verdures
Ingredients: 200 g de pit de pollastre sense pell, 1 pastanaga, 50 g de mongeta tendra, 1 api, 1 porro, 100 g de fideus, aigua i sal.
Preparació: Neteja totes les verdures (pastanaga, api, porro) i el pollastre i fica’ls a l’olla quan l’aigua arrenqui el bull. Un cop estan tots els ingredients bullits i tous, treu una mica del brou per bullir la pasta. Quan la pasta està al dente, incorpora-hi les verdures i el pit de pollastre trossejat.

Font: claror.cat

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en EAP Vic Nord i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.