Petits canvis per menjar millor

Cartell.png_526295578

 

 

La guia alimentària “Petits canvis per menjar millor” és una nova eina per identificar aspectes claus que, amb petites modificacions, poden millorar de forma important la qualitat i la sostenibilitat de la vostra alimentació. El Canal Salut de la Generalitat de Catalunya ens recomanen:

Més

  • Fruites i hortalisses: De fruites com a mínim, 3 peces al dia, senceres o a trossos, sempre per postres, a tot arreu i també entre hores. D’hortalisses, com a mínim 2 vegades al dia, crues (en amanides ben variades) o cuites (al vapor, saltada, al forn…), com a plat principal o d’acompanyament.
  • Llegums: De 3 a 4 vegades a la setmana. Es poden cuinar i presentar de moltes maneres diferents, i és fàcil comprar-los cuits. Són molt econòmics i nutritius, i poden ser un substitut excel·lent de la carn, el peix i els ous. A casa nostra tenim moltes varietats, aprofiteu-les!
  • Fruita seca: Un grapat cada dia és una opció molt bona i saludable, siguin crues o torrades però sense sal. Incorporeu-les en esmorzars i berenars, en aperitius i també a les vostres receptes.
  • Vida activa i social: Sumeu almenys 30 minuts d’activitat física moderada. Com a mínim 5 dies a la setmana, si pot ser en companya i a l’aire lliure.

Compartir els àpats amb temps i sense pantalles és una gran oportunitat per gaudir, fer salut i relacionar-se.

Canvieu a

  • Aigua: L’aigua és sempre la millor beguda quan tingueu set, escolliu l’aigua, tant durant els àpats com entre àpats, Per reduir envasos, és millor l’aigua de l’aixeta.
  • Aliments integrals: Trieu les varietats integrals del pa, la pasta, l’arròs, etc…, ja que sense refinar són més nutritives.
  • Oli d’oliva verge: Tant per cuinar com per amanir, utilitzeu oli d’oliva verge. Al nostre entorn es produeixen moltes varietats diferents i de gran qualitat.
  • Aliments de temporada i proximitat: Prioritzeu-los, ja que són més frescos i conserven millor les aromes, els gustos, els nutrients…. Consumir-los ajuda al desenvolupament econòmic i social del territori i té menys impacte ambiental. Trieu-los a granel o en envasos reutilitzables per reduir residus.

Menys

Convé que reduïu el consum d’aliments clarament vinculats a un major risc de patir malalties i també amb major impacte mediambiental

  • Sal: Reduïu la sal que afegiu als aliments i a les preparacions, i la que utilitzeu que sigui iodada. Molts aliments processats contenen una gran quantitat de sal. Les espècies i herbes aromàtiques potencien el gust de les preparacions.
  • Sucres: Disminuïu tant com pugueu el consum de productes ensucrats (tant aliments com begudes) i eviteu afegir sucre als aliments i begudes.
  • Carn vermella i processada: La carn vermella es pot incloure d’1 a 2 vegades a la setmana com a màxim, i les carns processades, si es consumeixen, ha de ser de forma ocasional.
  • Aliments ultraprocessats: Eviteu comprar i consumir, de forma habitual, aliments ultraprocessats, elaborats amb poca matèria primera a la qual s’ha afegit sucres, greixos, sal, midons, additius, etc… que modifiquen el gust, l’olor, el color, la textura, etc… en el producte.
Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Alimentació, Canal salut, Generalitat de Catalunya i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.